Monday, 7 November 2011

episod 40 : AWW. INDAH NYA BOARDING SCHOOL.

lepas dapat result yang tersangat lah cemerlang gemilang dan terbilang waktu PMR, aku telah tercampak masok ke sebuah boarding school yang terpaksa aku rahsiakan namanya. tak ada air mata yang tumpah pown waktu parents aku berlalu pergi. mungkin sebab waktu tu aku tak mengerti lagi penderitaan yang bakal aku lalui kat sekolah tu. 


start dari hari pertama lagi kami sudah mendapat ceramah free dari senior. kami diwajibkan hormat tahap gaban kepada senior. setiap kali jumpa, mesti bagi salam. tapi diorang tak jawab pon salam tu selalunya. macam haram ! =..=



maggi, mee sedap dan yang seangkatan dengannya adalah diharamkan sama sekali di sini. kami tak tahu atas sebab apa. setahu kami maggi mempunyai tanda halal. pernah sekali warden serang kami waktu kami buat parti maggi. punyalah panjang warden tu bagi ceramah. almaklumlah, dia ustazah. dan masa tu boleh pulak salah seorang dari kami pegi slurp slurp lagi maggi tu. disebabkan dia telah menambahkan kemarahan cik warden, maka makin panjang lah ceramah yang kami dapat dengar malam tu. 



setiap petang pula kami semua wajib beriadah. disebabkan aku memang membenci sukan sejak kecil lagi, maka muka aku ni memang sangat susah nak dilihat beriadah di padang mahupun di gym. tapi bukan semudah itu nak lepaskan diri. bagi mengelakkan dicekup dan diceramah oleh warden yang disayangi, aku terpaksa menyorok dibawah meja study. 


pernah sekali kami stay up sampai pukul 2 pagi. waktu dalam perjalanan nak hantar salah seorang member kami ni pulang ke bilik dia, kami ternampak sesuatu yang kami tak sanggup nak ceritakan keadaannya. dengan lutut yang menggeletar, kami terus berlari ke bilik masing masing dan menidurkan diri dengan sepantas mungkin. sejak hari itu, bacaan yaasin menjadi acara wajib sebelum kami tidur.


ada waktunya, kami semua tak dibenarkan pulang ke rumah. bukan setakat berminggu, tapi berbulan bulan. setiap kali terpandang pagar depan sekolah, aku terbayang besi jeriji penjara. serius, boarding school dan penjara memang sama.


pernah juga sekolah itu ditimpa bencana seperti jangkitan mata dan keracunan makanan. sesiapa yang menderita akibat keracunan makanan diarahkan untuk memberi sedikit najis kepada nurse untuk dijadikan sampel. yek :P tapi apapun, mereka yang terkena sakit mata dan keracunan makanan sangatlah beruntung kerana mereka diberi cuti sakit dan dibenarkan pulang ke rumah. aku? aku agak bernasib malang kerana waktu kedua dua bencana itu terjadi, aku berkursus diluar sekolah. ciss =..=

setahun selepas itu, muka aku tidak lagi kelihatan di boarding school tersebut. aku telah pun berpindah ke sekolah harian yang berdekatan dengan rumah aku. sejak itu, aku pun hidup gembira dan ceria seperti zaman kanak kanak riang di sisi keluarga tersayang.


-TAMAT-





13 comments:

  1. ha3.. kan best duduk asrama.. :D

    ReplyDelete
  2. hi..amboi sekolah ape tu. saya takde sampai mcm tu. senior pon ok semua hihi. ^^

    ReplyDelete
  3. hahah.sy 3 minggu je kt asrama lps tu kuar. sgt la manja dgn mak.hahaha

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. hahaha..
    rasekan homestay baru..:)

    ReplyDelete
  6. manjanya.. sy pon boarding school gak dulu.. kisah macam lebih kurang sama jee...hehe

    ReplyDelete
  7. erkkk....
    kenape dgn bunyi seruling tu?
    Dulu pon pernah dengar bunyi seruling waktu pagi2 & masa tu sunyi sepi sngt. Takde sorg pon yg dah bangun.
    Tp, x pernah lak jumpe pape.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...